SIMsite, heatmap, SIManalytics

Je kunt op verschillende manieren je website analyseren. Maar voor een echte conversieoptimalisatie zul je toch verder op onderzoek uit moeten. Dit kan door middel van een heatmap. De kans om je websitebezoekers nòg beter te leren kennen! 

Een wat? Juist, een heatmap! 

Heatmaps zijn visuele inzichten in de aandacht, engagement en interacties van je bezoekers die worden verkregen op het moment dat ze door je website navigeren. Zo registreert het onder andere de clicks, muisbewegingen en het scrollen op de website. Uit deze inzichten kun je opmaken waar de gebieden met de meeste interactie zich bevinden. Een heatmap geeft dit aan met warme -en koude tinten. De warme tinten geven de gebieden aan waar de aandacht van je bezoekers het grootst is. De koude tinten daarentegen, geven aan welke gebieden niet of nauwelijks door bezoekers worden gezien. 

Naast het in kaart brengen van welke content er gelezen wordt, geeft een heatmap ook aan hoeveel bezoekers converteren. Daarnaast kan het je ook een duidelijker beeld geven van de klantreis op jouw website. Je kunt dus goed achterhalen of bezoekers niet worden afgeleid van de belangrijkste content op jouw webpagina's. Het zou jammer zijn als een inwoner van jouw gemeente belangrijke informatie op de website niet kan vinden. Belangrijke navigatie-elementen zoals de zoekfunctie en het menu met toptaken zouden bijvoorbeeld altijd makkelijk bereikbaar moeten zijn. 

Onderzoek vooraf de pijnpunten van jouw website 

Voordat je een heatmap-tool los laat op je website, is het belangrijk om vooraf uit te zoeken op welke pagina's van je website de meeste 'winst' te behalen is. In deze blog geven we een aantal tips die je op weg te helpen om dit in kaart te brengen. 

Wat wil je bereiken?

Je wilt gebruik maken van een heatmap. Maar wat wil je er uiteindelijk mee bereiken? Nadat je hebt achterhaalt bij welke pagina('s) van je website de meeste 'winst' te behalen is, is het belangrijk om te bepalen welke inzichten je wilt verkrijgen uit de heatmap. 

Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan: 

  • Achterhalen waarom er teveel gebruikers afhaken in een bepaalde stap op de website. Bijvoorbeeld bij het invullen van een formulier. 
  • Inzicht krijgen in het deel van de bezoekers dat een bepaald element op de website gebruikt. Waarom vinden zij dit zo belangrijk?
  • Het achterhalen of de focus van gebruikers overeenkomt met het doel van de pagina. Komt dit overeen met het doel van de organisatie? 

3 type heatmaps

De meeste heatmapoplossingen genereren een visualisatie van de gebruikersinteracties vanuit verschillende oogpunten. Het idee is om naar allemaal te kijken voor een goed beeld van het gedrag van je bezoekers.

1. Click-Heatmap

Op deze heatmap kun je achterhalen waar verwarrende kleuren of elementen de bezoekers laten denken dat er iets klikbaar is. Hiermee kunt je ook zien waar bezoekers op de website naartoe gaan of waarnaar ze op zoek zijn.

2. Mouse Move / Hover Map

Met dit type heatmap kun je de muisbewegingen op de website analyseren. Dit is vergelijkbaar met de eye-tracking methode. Hiermee kun je bijvoorbeeld nutteloze onderdelen op een pagina vinden, zien welke onderdelen er worden genegeerd, waar bezoekers zich bezighouden of zien waar bezoekers juist worden afgeleid. 

3. Scroll map

Door het gebruik van kleuren visualiseert deze heatmap het scrollgedrag van bezoekers. Het laat zien hoe ver (of hoe kort) bezoekers op een webpagina scrollen. Je kunt precies zien hoeveel procent naar een bepaalde positie op de webpagina is gescrolld. Hiermee kun je bijvoorbeeld achterhalen of er belangrijke inhoud te ver op de pagina staat, of dat je bezoekers juist worden aangemoedigd om door te scrollen. 

Verhoog je conversieratio

Wanneer je gebruik hebt gemaakt van de heatmaps wil je dit natuurlijk wel testen. Dit kun je doen door de heatmap te combineren met A/B testen. Zo kun je kansen meetbaar maken en test je direct op mogelijke oplossingen voor je website. Door deze testen uit te voeren kun je sterke en zwakke gebieden op webpagina's analyseren én kun je specifieke veranderingen maken om de conversie te verhogen. 

Hulp nodig?

Heatmaps zijn onderdeel van SIManalytics, het analyseprogramma waarmee je statistieken van jouw website inzichtelijk maakt. Heb je hulp nodig bij het inrichten van een heatmap? Neem dan contact op met jouw relatiebeheerder of stel je vraag op ons SIM Social Intranet

Iets krachtigs

Vertel de lezer meer

De kop en subkop vertellen ons wat je aanbiedt en de formulierkop sluit de deal. Hier kun je uitleggen waarom jouw aanbod zo geweldig is dat je er een formulier voor wilt invullen.

Onthou:

  • Opsommingen zijn geweldig
  • Om voordelen uit te leggen en
  • van bezoekers leads te maken.
Get Free Widget