Online dienstverlening, Drupal - Open Source CMS, SIMsite

Het vijfde stokje is in handen van Louisa Tang, functioneel tester bij SIM. SIM heeft hard gewerkt aan een nieuw CMS, toegespitst op de specifieke behoeften bij lokale overheden. Voordat deze eerste ontwikkeling bij de eindstreep is, gaat het door vele handen om gefinetuned, getest en geperfectioneerd te worden. Teamwork dus, net als bij een estafetterace. In deze interviewreeks vertellen een aantal betrokkenen over de co-creatie, hun persoonlijke bijdragen en ervaringen.

Wat is jouw rol binnen de ontwikkeling van het nieuwe CMS?
“Tijdens de beginfase heb ik de eerste analyse en testfunctionaliteit geformuleerd. Dat gebeurt samen met het team en de product owner; tijdens een brainstorm bespreken we welke functionaliteiten nodig zijn en dat omschrijf ik in een user story. Elke story bevat acceptatie criteria, oftewel eisen waar het product aan moet voldoen. Dat komt weer in een zogeheten backlog, waarin ook een inschatting van het benodigde werk staat. Zo is voor iedereen duidelijk wat we moeten ontwikkelen. Vervolgens controleren we of de functionaliteiten inderdaad doen wat we vooraf bedacht hebben. En we maken automatische tests voor functies die doorlopend getest worden; in dit geval aspecten die voor elk type content binnen het CMS altijd moeten werken, zoals een nieuwsmodule of een vacaturepagina.”

Louisa-1Louisa Tang, functioneel tester bij SIM

Waarom heeft SIM besloten deze stap te nemen?
“Ons huidige CMS is al een tijdje verouderd. Daarom hebben we een onderzoek gedaan naar nieuwe mogelijkheden, waarin we ook de wensen van klanten en de behoeften van SIM meenamen. Zo zijn we bij Drupal uitgekomen. Dat steken we nu in een SIM-jasje. Internetbureau FRMWRK (hyperlink; zie dit eerdere interview met ontwikkelaar Jelle den Butter, red) doet het werk voor de achterkant en wij houden ons bezig met de voorkant. Ons development team zorgt ervoor dat beide goed op elkaar aansluiten.”

Waarom is het belangrijk dat dit via co-creatie gebeurt?
“We willen natuurlijk dat het nieuwe CMS echt een meerwaarde heeft voor onze klanten. Dus moeten we luisteren naar wat zij nodig hebben. Dat gaat het beste als ze in de praktijk mee kunnen denken, want zij doen het voor ‘het eggie’, zeg maar. Welke content vinden ze belangrijk? Of wat juist helemaal niet? Samen komen we tot nieuwe inzichten. Voor ons development team kan dat een eye opener zijn.”

Wat vind je leerzaam en/of positief aan deze manier van werken?
“Dankzij direct contact met klanten, bijvoorbeeld ook tijdens onze regelmatige klantdagen, kom je erachter of iets logisch is voor hen en welke vragen er bij hen opkomen. Bovendien is het ook gewoon heel leuk om elkaar te leren kennen. Anders zie je elkaar nauwelijks.”

Wat maakt dit product zo geschikt voor lokale overheden?
“Het is heel makkelijk te gebruiken en op te zetten. Juist omdat we vanuit de contentbehoefte van onze klanten hebben gedacht. Daardoor is het nu een eenvoudig, logisch en intuïtief product geworden. Daarnaast is het een heel adaptief systeem, waardoor we snel kunnen schakelen als klanten nieuwe wensen hebben in de toekomst.”    

Wie moeten we voor het volgende interview spreken en waarom?
Hans Jenniskens, coördinator informatiemanagement en Hilda van Cuijlenburg, webmaster, beide werkzaam bij de gemeente West Maas en Waal; een van de pilot gemeenten binnen dit project.”

Ontdek de mogelijkheden van het nieuwe CMS 'SIMsite'

Meld je aan voor het SIMsite webinar

Tijdens een interactieve webinar vertellen Roelof Schram en Twan Meijerink je alles over het nieuwe CMS van SIM 'SIMsite'.

Waarom deelnemen?

  • Sneak preview van SIMSite
  • Meer uitleg over Drupal
  • Mogelijkheid tot het stellen van vragen
  • Geen reistijd: je volgt het webinar gewoon thuis of op kantoor

* Meer informatie over datum en tijdstip volgt zo snel mogelijk. 

Ja, ik ben geïnteresseerd in het webinar!