Website, onlinedienstverlening, eindgebruiker

Misschien wel de allerbelangrijkste factor in het bouwen van een goede pagina is het begrijpen van de eindgebruiker. Wat zijn zijn of haar doelen en waar legt deze persoon prioriteit in het behalen van deze doelen? 

Een goed voorbeeld hiervan is een veel voorkomende fout die ik tegenkom op product paginas binnen onze markt. Een bezoeker beland op de productpagina om een product af te nemen, maar voordat er actie ondernomen kan worden, wordt hij of zij geforceerd om lappen met tekst door te spitten op zoek naar de Call-to-action button. Als ik de webmasters hiernaar vraag krijg ik vaak te horen dat zij het belangrijk vinden dat de bezoeker alle informatie leest, voordat deze actie onderneemt en daarom de CTA onderaan de pagina geplaatst is. 

In de praktijk zien we echter dat de gemiddelde bezoeker deze informatie slechts scant op basis van de titels en vervolgens vrij snel aan een scroll marathon begint, op zoek naar de CTA. Dit kost de bezoeker niet alleen meer tijd, maar vaak gaat dit gepaard met een vorm van irritatie of in het ergste geval zelf het sluiten van de pagina. Maar hoe zorgen we er dan wel voor dat we bezoeker de juist content op het juist moment geven? 

Wees direct duidelijk

Het belangrijkste doel bij het openen van een pagina is dat er in één oogopslag duidelijk is wat de bezoeker op deze pagina kan verwachten. Denk hierbij aan de opbouw van een boek: geef de bezoeker een kleine inleiding en licht vervolgens toe welke acties de bezoeker kan ondernemen. Tijd voor een drietal voorbeelden uit de praktijk! 

1. Taboola


Taboola website

Taboola maakt de bezoeker een aantal zaken direct duidelijk:

  1. Het vertelt de bezoeker wat het product doet
  2. Geeft vervolgens de mogelijkheid over te gaan tot uitproberen
  3. Mogelijkheid om meer te lezen over het product (handig voor de bezoeker die nog twijfelt) 

Met deze benadering geeft Taboola de bezoeker een duidelijk beeld van wat er op de pagina te vinden is en geeft daarbij de controle over de content die hij/zij te zien krijgt.

2. Gemeente Rotterdam

Gemeente Rotterdam parkeren aanmelden

De 'aanmelden parkeren bezoek-pagina' van de Gemeente Rotterdam neemt het principe vanuit het bovengenoemde E-commerce voorbeeld en past dit goed toe binnen onze markt. In één oogopslag is duidelijk wat de bezoeker op deze pagina kan doen. Dit zit hem vooral in de visuele hiërarchie van de pagina. Door te spelen met de tekstgrootte, gewicht en kleurgebruik zorgt de pagina ervoor dat de bezoeker gestuurd wordt in de volgorde van lezen. De titel “Aanmelden parkeren bezoek” is het eerste wat de focus trekt, vervolgens staat hieronder in het dik gedrukt een korte toelichting en valt de focus vervolgens op de “aanmelden bezoekersparkeren” knop. Daarnaast heeft de Gemeente Rotterdam ervoor gekozen de extra informatie onder te verdelen in dropdown secties (kosten, hoe lang duurt het en voor wie) waardoor deze op mobiel makkelijk te scannen zijn en de bezoeker zelf kan kiezen welke content geopend wordt. 

3. Gemeente Utrecht

gemeente Utrecht melding maken

Een soort gelijk effect zou bereikt kunnen worden door het gebruik van een 'anchor point' die naar verschillende delen van de pagina verwijst. Zo gebruikt de Gemeente Utrecht anchor points om de bezoeker vanuit de “op deze pagina” sectie door te linken naar andere tekstblokken op de pagina.

Meer weten over de optimalisatie van jouw website?

Ik help je graag. Laat hieronder je gegevens achter en ik neem zo snel mogelijk contact met je op voor persoonlijk advies. 

Timo van der Keijl

Timo van der Keijl
UX-designer SIM

Ja, vertel mij meer over website optimalisatie