HowAboutYou, Instagram, Lokale overheid

Dit populaire platvorm groeide al enorm vanaf het ontstaan in oktober 2010. Met de komst van de Instagram Stories in augustus 2016 schoot de groeilijn de lucht in. Instagram kent momenteel 4,9 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 2,7 miljoen nederlanders dagelijks gebruik maken van het platform. We kunnen Instagram dus wel zien als een publieksfavoriet.

Het platvorm is een prachtige verzameling van accounts met elk hun eigen boodschap en doelgroep. De hippe merken, de leuke foodblogs en recepten, de meest inspirerende (bekende) personen hebben hun fame op Instagram. Maar waarom zou een overheidsinstantie op Instagram moeten zijn? Het succes van accounts van gemeente Rotterdam, gemeente Utrecht, Provincie Noord Brabant of de verschillende politieaccounts tonen aan dat er een plek en doelgroep is voor overheidsinstanties op Instagram! Overweeg je een account aan te maken of ben je als gemeente net begonnen om Instagram in te zetten bij het contact met inwoners? Hier volgen 5 instagramtips voor overheden die werk willen maken van Instagram!

Tip 1: Boei met je bio

Je Instagram profiel is jouw verzameling van inspiratie voor je volgers. Maar vergeet ook zeker niet je ‘bio’ serieus in te vullen. Een bio? Juist, jouw biografie! Nieuwe volgers gaan, voordat ze je account gaan volgen, je bio bekijken en op basis daarvan beoordelen of jij de moeite waard bent om te volgen. Vertel vooral, ondersteund door hashtags, emoticons en tekst, wat de volgers bij je account kunnen vinden. Daarnaast ben jij ook beter vindbaar in bijvoorbeeld Google met een bio waar aandacht aan is besteed. Je bio is je nieuwe homepage!

Je kunt in je bio helaas maar 1 link kwijt.. jammer als je meer boodschappen te vertellen hebt. Maar gelukkig zijn er ook manieren om mensen te verwijzen naar alle juiste webpagina’s. Kijk bijvoorbeeld eens naar tooltjes zoals Linktree, of nog slimmer, richt een eigen verborgen pagina in op je website met alle links.

Tip 2: Doe onderzoek naar je volgers

Een groot aantal volgers is fijn en een mooie maatstaf voor het succes van je account. Maar als je volgers aantal bestaat uit fake-accounts met duizenden volgers en 1 post schiet je je doel toch voorbij. Ga eens onderzoeken wie jouw ideale volgers zijn.

Dat kun je doen door simpelweg de profielen van je volgers eens nader te bekijken, en te bedenken waarom ze nu juist jouw account volgen. Zijn ze politiek betrokken? Zijn ze trots op hun stad of gemeente? Of zijn het echt natuurliefhebbers met oog voor mooie plaatjes? Zoek met behulp van de zoekbalk ook eens op je gemeentenaam. Wat voor accounts komen er dan naar voren? Kent je gemeente verschillende dorpen en kernen? Zoek ook eens op locatie met de zoekbalk en vind zo je ideale volgers.

Tip 3: De content ligt voor het oprapen

Maak je je zorgen of je wel voldoende beeldmateriaal hebt om je Instagram profiel mee te vullen? Je staat versteld van alle prachtige content die gewoon op straat ligt. Met een beetje onderzoek kom je al snel tot de conclusie dat er talloze Instagram gebruikers zijn die prachtige foto’s posten en daar een voor jou relevante hashtag of locatietag in gebruiken. Je account wordt ook dagelijks getagd door jouw online ambassadeurs! Voldoende prachtige content voor de komende weken. Wel even netjes toestemming vragen om de foto door te posten met vermelding op jouw organisatieaccount.

Tip 4: Geef je organisatie een gezicht 

Een van de (sub)doelstellingen van bijna elk social media account van een overheidsinstantie is om de doelgroep te laten zien wie je bent en wat je nu precies betekent voor je inwoners. Laat dus ook zeker maar eens je gezicht zien! Je ziet steeds vaker dat gemeenten bijvoorbeeld een sociale ondernemer, raadslid, boswachter of wijkmanager vragen om het Instagramaccount tijdelijk over te nemen. Zij geven een inkijkje in hun werkdag in de Instagram stories of in verschillende posts gedurende een dag of een week. Zo vang je echt de sfeer van een stad en hou je de content van een account gevarieerd en spannend.

Tip 5: Interactie is key - put the social in social media

Met alleen schitterende, spannende, boeiende content delen ben je er nog niet. Het tijdperk van alleen maar zenden, zenden, zenden is echt voorbij. Daar zorgt onder andere het algoritme van Instagram wel voor. Wil je daadwerkelijk groeien op Instagram en iets toevoegen met je account, dan zul je de interactie aan moeten gaan. Stap 1 is op regelmatige basis content delen. Minimaal eens per dag content delen houd je actueel en relevant. Maar wellicht nog wel belangrijker; ga (terug)volgen, deel de content van je fans en ambassadeurs, like posts; wees actief op het platform!
Jouw nieuwe post wordt door het algoritme (in eerste instantie) maar aan maximaal 5- tot 10% van je volgers getoond. Maar de rest van je volgers en ook je (nog) niet volgers zullen je bijdragen zien als jij rekening houdt met het ‘sociale’ aspect in het begrip social media. Kun je hulp gebruiken bij jouw social media van strategie tot praktijk? Vul dan hieronder je gegevens in en onze relatiebeheerder vertelt je graag de mogelijkheden!  

Deze blog is geschreven in samenwerking met HowAboutYou. 

Ja, ik ben benieuwd naar de mogelijkheden