Website, feedback, feedbacktool, onlinedienstverlening

Klantfeedback is essentieel om te weten hoe jouw eindgebruikers jouw product of dienst ervaren, en waar mogelijke verbeterpunten liggen. Met de juiste tools krijg je inzicht waar jouw gebruikers eventueel vast kunnen lopen en waarom ze dit doen. Met die informatie kun je vervolgens aan de slag om je producten en diensten te optimaliseren en de klantervaring te verbeteren. Daarnaast is de feedback een goede manier om te meten hoe tevreden en loyaal jouw eindgebruikers zijn en waarom ze graag jouw producten en diensten gebruiken. Hierbij wat praktische tips om jouw feedback-tool goed in te regelen. 

Timing 

Let er bij het vragen van feedback op dat je dit op momenten doet waarin een gebruiker de tijd en rust heeft om antwoord te geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Na het lezen van een blog;
  • Na het afronden van een aanvraag;
  • Of na het versturen van een bericht. 

Op deze manier voorkom je dat de bezoeker gestoord wordt in zijn bezigheid en zal hij/zij zijn feedback specifieker en duidelijker geven wanneer deze “opgedrongen” voelt. 

Scoring 

board-3700116_1920

Bedenk er bij het kiezen en configureren van de tool aan wat voor feedback je wil hebben. Is dit eenalgehele indruk van je product of dienst? Dan heb je vaak aan een scoresysteem al voldoende. Wil je specifiekere feedback ontvangen over bijvoorbeeld funnels of de interactie op een bepaalde pagina, dan zullen hier ook gerichtere vragen voor opgesteld dienen te worden. 

Houd er hierbij rekening mee dat je de feedback kort en concreet blijft 

  • Waar was de bezoeker naar op zoek? 
  • Heeft je bezoeker dit gevonden? 
  • En hoe was deze ervaring? 

Door de vraagstelling kort te houden verlaag je de instap om feedback te geven, waardoor je uiteindelijk meer input kunt verzamelen. 

feedback-1825508_1920Maak het aantrekkelijk 

Om het geven van feedback zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de bezoeker is het handig rekening te houden met een aantal persuasions (verleidings) -principes. Robert Cialdini  heeft hier ooit een aantal principes voor opgesteld die ervoor kunnen zorgen dat jouw product of dienst aantrekkelijker wordt voor de bezoeker. 

Denk hierbij bijvoorbeeld aan: 

  • Social Proof: 200 andere bezoekers gaven eerder al feedback; 
  • Liking: hoe leuker iemand jou vindt, hoe meer deze voor jou wil betekenen; 
  • Authority: straal autoriteit uit en zorg ervoor dat bezoekers je verzoek om feedback opvolgen; 
  • Reciprocity: geef de bezoeker eventueel iets in ruil voor zijn/haar feedback. 

Met deze tips kun je een start maken met het verzamelen van feedback. Hoe meer inzicht je krijgt in de interactie met de bezoeker, des te beter je de tool ook kan inregelen om hier feedback op te verzamelen. 

Ja, ik wil graag meer weten over de feedback mogelijkheid