Online dienstverlening, Fotografie, Website

We kennen het allemaal.. je bent bezig met het inrichten van de website of met het schrijven van een nieuw artikel om de bezoeker zo goed mogelijk te informeren. Je bent trots op het stuk, maar toch ontbreekt er iets..

Een afbeelding die het verhaal bij jouw artikel kan ondersteunen! Mooie sprekende foto’s maken een website echt af. De meerwaarde van een afbeelding is dat het je bezoeker triggert. Je wilt dat ze onder de indruk zijn zodat ze geneigd zijn om verder te lezen. Zelf foto’s maken of een fotograaf inhuren is niet altijd een optie i.v.m. tijd en/of budget.

Stockfoto’s kunnen dan een oplossing zijn, maar over het gebruik hiervan zijn de meningen verdeeld.

De voordelen van stockfoto's

  • Snel. Stockfoto’s zijn makkelijk aan te schaffen. Je hebt niet te maken met het zoeken van een fotograaf en het plannen van een fotoshoot met een erg krappe deadline. Let er wel op dat je voor sommige websites eerst een tegoed of een abonnement moet aanschaffen.
  • Goedkope of zelfs gratis foto’s. De prijs van een stockfoto verschilt per bron. Voor € 0,20 tot € 10 heb je een prima kwaliteit foto. Prijzen kunnen echter oplopen tot honderden euro’s. Vaak kan de fotograaf bepalen onder welke licentie de aanbiedende site zijn foto’s mag verkopen. Wil je geen geld uitgeven aan stockfoto’s? Onder aan dit artikel benoem ik ook websites waar fotografen hun foto’s gratis aanbieden.
  • Groot aanbod. Het aanbod is gigantisch. Voor vrijwel ieder scenario is een foto te vinden. Let hierbij wel op de auteursrechten!

De nadelen van stockfoto's

  • Ze voelen vaak als ‘fake’. Vaak zijn de personen net iets te gepolijst op de foto gezet. Een neppe modellenlach schrikt de bezoeker vaak eerder af, dan een natuurlijke, minder perfecte foto.
  • Dertien in een dozijn. Je bent één van de zovelen die deze foto gebruikt, dat voelt niet authentiek en kan ook afbreuk doen aan de uitstraling van de organisatie.
  • Cliché. Stockfoto’s zijn vaak erg cliché en niet heel creatief. Ook bij SIM betrappen we ons erop dat we dit nog weleens toepassen. Gevalletje loodgieter met een lekkende kraan…

Als je keuze valt op het gebruik van stockfoto's, waar vind je de juiste afbeelding en waar moet je op letten? Kan ik elke afbeelding zomaar gebruiken? Dit zijn herkenbare vragen die door je hoofd kunnen spoken. Wanneer je dit niet weet kan dit erg frustrerend zijn. En niet geheel onbelangrijk… jouw leidinggevende verwacht natuurlijk wel dat dit artikel uiterlijk eind van de middag online staat. Dus waar vind je zo efficiënt mogelijk de juiste afbeelding?

Betaalde stockfoto's

Op zoek naar een specifiek Nederlandse foto? Een verkeersbord of persfoto bijvoorbeeld, dan kun je terecht bij een van deze beeldbanken:

Fotolia
Getty Images
Nationale beeldbank
ANP foto

Betaalde buitenlandse websites:

Shutterstock
iStockphoto

Let hierbij goed op de auteursrechten en voorwaarden. Niet iedere foto mag voor ieder willekeurig doeleinde gebruikt worden.

 

Rechtenvrije stockfoto’s

Ze bestaan echt! Websites die gratis stockfoto’s aanbieden zonder auteursrecht. Hier kun je dus gratis afbeeldingen downloaden van goede kwaliteit zonder dat de auteur hier 'credits' voor wil. Wij zetten een aantal stockwebsites voor je op een rijtje:

  1. Unsplash
  2. Stocksnap
  3. Pixabay

Toch is heet altijd verstandig om altijd de regels van deze sites in de gaten te houden. Zo schreef Charlotte Meindersma, van Charlotte’s Law een blog over het gebruik van ‘gratis’ foto’s.

Nee, ik wil iets anders dan stockfoto’s

Heb je besloten dat je toch niet (volledig) met stockfoto’s gaat werken? Dan zijn er een aantal goede alternatieven.

  1. Huur een fotograaf in. Dit is niet goedkoop, maar uiteindelijk heb je hier veel plezier van.Ook kan je hierbij de inwoners of doelgroep van de organisatie om hulp vragen. Zo vroeg de gemeente Ooststellingwerf, met veel succes, aan hun inwoners om model te staan voor de nieuwe website.
  2. Maak zelf foto’s of vraag intern of er collega’s zijn die fotografie als hobby hebben. Vaak kom je zo ook al een heel eind!
  3. Organiseer een fotowedstrijd. Plaats online en in de lokale media een oproep waarin je inwoners of jouw doelgroep vraagt om foto’s in te sturen. De mooiste foto's worden geplaatst op de website. Ook kan je ervoor kiezen om de top drie van mooiste foto's extra in het zonnetje te zetten d.m.v. een prijs of attentie.

Let bij deze actie's wel op het portretrecht van de foto's. 

Wil je weten hoe andere overheidsinstellingen hiermee omgaan in de praktijk? Ga dan naar onze community op het SIM Social Intranet en lees de ervaringen of deel je persoonlijke tips! 

Meer lezen over fotografie op de website? Lees hier onze blog over de kwaliteit van foto's op de website.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!