Ken je dat? Er moet iets worden gedaan aan de waterleiding, dus gaat het trottoir open. Een ander moment moet er iets gebeuren aan de gasleiding. Weer het trottoir open. En daarna gaat het nog eens open want er wordt glasvezel aangelegd. Voor elke kabel moet er opnieuw worden gegraven. Iets soortgelijks kan je overkomen als je nieuwe online identificatiemiddelen moet toevoegen aan je systeem. Hoe kun je de mogelijkheden uitbreiden met garantie dat de data van je klanten veilig zijn en zonder dat je telkens opnieuw moet graven?

Een veilig en goed beheer van online aanmelden en controle van identiteit was nog nooit zo belangrijk. Er zijn veel online diensten waarbij belangrijke privacygevoelige informatie is vastgelegd of wordt uitgewisseld. Die informatie moet je als overheid goed beveiligen en beschermen. Inloggen met eHerkenning en DigiD zijn inmiddels standaardmethodes om de identiteit van klanten te controleren en hen veilig toegang te verlenen tot hun eigen gegevens. Maar klanten willen ook gemakkelijk en snel kunnen inloggen. En het liefst via verschillende manieren. Want hoe handig is het als je bijvoorbeeld je rijbewijs ook kan aanvragen via een inlog met je vingerafdruk, net als bij de bank? Een mogelijkheid die steeds dichterbij komt, want er bestaan steeds meer identificatiemogelijkheden naast eHerkenning en DigiD.


Wet digitale overheid

Er zijn al diverse bedrijven, zogenaamde eID-providers, die nieuwe mogelijkheden bieden om klanten te identificeren en veilig toegang te verlenen tot digitale omgevingen, bijvoorbeeld Google, Facebook, iDIN, eIDAS. Met de Wet digitale overheid zullen meer partijen gaan voldoen aan de eisen die gelden voor authenticatie door publieke dienstverleners. Voor jouw organisatie is het dan ook belangrijk dat de infrastructuur zo is ingericht dat ook een nieuwe externe partij kan toetreden tot dit stelsel van Customer Identity & Acces Management (CIAM). Maar je wilt daarvoor liever niet telkens opnieuw moeten graven (lees: contracten per partij afsluiten en verbindingen leggen). Hoe organiseer je dit betrouwbaar, slim, makkelijk en toekomstbestendig?

Connectis Identity Broker

Bij SIM hebben we dit onderzocht. Er is maar één Nederlandse oplossing die dit met de hoogst mogelijke beveiliging en met deze efficiëntie kan regelen: de Connectis Identity Broker. Connectis, onderdeel van stichting SIDN, de beheerder van de .nl domeinen, levert een stabiel product met een betrouwbare, stevige basis. En het mooiste: het is toekomstbestendig. Er kunnen gemakkelijk extra identity providers worden toegevoegd zonder dat de hele infrastructuur in je organisatie op de schop moet. Je kunt het zien als een soort plug & play systeem dat toegang tot je dienstverlening faciliteert volgens de laatste compliance- en veiligheidseisen. De datacenters staan bovendien in Nederland. Dat geeft een extra veilig gevoel.

Zorg uit handen

Hoe voorkom je nu dat je met de Connectis Identity Broker telkens opnieuw moet graven? Ten eerste doordat de oplossing toekomstbestendig is en regelt dat meerdere identity providers kunnen worden toegevoegd via één verbinding. Ten tweede doordat SIM je alle zorgen uit handen neemt. Wij zorgen dat je slechts één contractpartner hebt voor de verschillende identity providers. Daarnaast heb je maar één aanspreekpunt voor het beheer: SIM. Werkt iets niet? Dan bel je SIM voor advies en support. Kortom: we maken eenmalig je trottoir open voor het leggen van de tunnelbuis. Daarna zorgen we dat elke aansluiting via die buis komt zonder nieuw graafwerk.

Werkt het voor jouw organisatie?

Wil je nu voorsorteren, zodat je organisatie straks klaar is voor de meest veilige, slimme en gebruiksvriendelijke toegang tot je online dienstverlening? Laat je gegevens achter en ik bel je voor een vrijblijvende afspraak. Ik vertel je graag wat de voordelen voor jouw organisatie zijn.

Ewoud de Groen

Ewoud de Groen
Relatiebeheerder

Ja, ik heb interesse in meer informatie