Whatsapp, HowAboutYou, Online dienstverlening, Lokale overheid

WhatsApp heeft 11,9 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 9,1 miljoen dagelijks gebruik maakt van de messaging app. De populariteit van de app voor 1-op-1 communicatie biedt voordelen voor zakelijk gebruik, bijvoorbeeld voor webcare en service. Deze cijfers zijn afkomstig uit het Social media onderzoek van Newcom. De verschuiving van online en publieke communicatie naar meer private kanalen is een belangrijke drijfveer voor deze ontwikkeling.  Wij zetten een aantal belangrijke inzichten voor je op een rij.

  • Actief gebruik van WhatsApp stijgt nog altijd onder alle leeftijdsgroepen
  • Hoge tevredenheid onder inwoners én medewerkers
  • Snel, laagdrempelig en persoonlijk

WhatsApp als dienstverleningskanaal biedt een aantal duidelijke voordelen, zoals het grote bereik, de snelheid en de mogelijkheid voor 1-op-1 contact. WhatsApp staat op 11,9 miljoen smartphones, is volledig gratis en ook nog eens gemakkelijk in gebruik.  

Maak de connectie met het KCC

Wordt de webcare nog door de afdeling Communicatie gedaan? Dan is het starten met WhatsApp hét moment om de transitie naar het KCC te maken en van daaruit je webcare verder te professionaliseren. Het klantcontactcentrum is namelijk al dagelijks belast met klantcontact, dus een logische stap om nu ook de webcare bij het KCC te beleggen. Omdat het aantal vragen via WhatsApp meer is dan je via Twitter en Facebook gewend bent, is het wel goed om te kijken hoe je dit gaat organiseren binnen het KCC. Afhankelijk van de grootte van het team wordt de webcare gedaan door webcaremedewerkers of geïntegreerd in de taak van telefonie en/of afhandeling e-mail. Met een groter volume is het wel makkelijker om meters te maken waardoor ook de kwaliteit van je webcare sneller stijgt. Uiteraard is het wel belangrijk om de medewerkers goed te trainen in tone of voice. 

HowAboutYou helpt je graag!

HowAboutYou richt zich 100% op de publieke sector. Met hun webcare tool kun je makkelijk en snel alle vragen en berichten over en naar je organisatie vinden en beantwoorden. Via de tool heb je opties zoals doorsturen, meelezen en categoriseren van berichten, waarmee jWebcare Obi4wane samenwerken tussen collega’s en afdelingen bevordert. Je zorgt er met webcare voor dat jouw organisatie van buiten naar binnen werkt en kunt zo het beleid van je organisatie goed aansluiten op de wensen van inwoners. Kun je hulp gebruiken bij jouw social media van strategie tot praktijk? Vul dan hieronder je gegevens in en onze relatiebeheerder vertelt je graag de mogelijkheden!  

Bron: Newcom onderzoek social  
Deze blog is geschreven in samenwerking met HowAboutYou. 

Ja, ik ben benieuwd naar de mogelijkheden